fredag den 25. august 2017

I et børnebogsunivers.

Jeg har været i Astrid Lindgrens Verden sammen med Eva.
Og indlægget er på ingen måde sponsoreret af andre end min egen pengepung og interessen for at fint fortælleunivers.
For mig var det et gensyn da vi var samme stedmed de store tilbage i 2008.
Det var ikke noget for teenagere og da Evas gode veninde på vejen med mor havde ytret ønske om, at komme samme sted hen, slog vi pjalterne sammen.
Vi har selv stykket turen sammen. Med en sejltur fra Grenå til Varberg om natten, hvor vi sov på færgen. Vi havde en morgenmadspause på turen men ankom ved parken ca 10.45 og brugte resten af dagen her.
Da jeg var her sidst boede vi i hytteby lige ved siden af parken. Her var alt optaget i år og vi havde fået plads på Vimmerby Vandrehjem.  Må bare indse at jeg er kommet i en alder hvor sengens komfort alligevel vægter højt.  Det var ikke tilfældet her. Madrassen og jeg blev ikke gode venner. På plussiden var dog at vi kunne se en ende på opholdet, som alligevel foregik mest i parken og udenfor.
Vandrehjemmet lå tæt ved parken og indkøbsmuligheder.



Vi havde 2 hele dage i parken fyldt med teater, leg og børnebogs kendisser.  Husker at Maja og Jeppe brugte langt mere tid i Pippi lejren end vi gjorde denne gang. Alt efter alder er det nok forskelligt.
Vores erfaring er at hvis man kender historierne er det ikke svært, at forstå de små forestillinger, som foregår på svensk. Det er for det meste små kendte stykker og levendegørelsen er med til at gøre det til en bedre oplevelse.
År 2017 


År 2008 



Et helt fantastisk koncept mange steder i Sverige er at man kan få kaffe påfyldning uden ekstra beregning. Ligeså i parken. For 25 svenske kroner!! Økokaffe med påfyldning resten af dagen. Jeg var glad. Og mange af opfyldningsstederne var ligesom denne. Er vild med når tingene er gennemført.  Med underskud på søvnkontoen var kaffe bare min ven.


Vi har set masse af teater. Eva var mest optaget af Ronja Røverdatter og Brødrene Løvehjerte.  Der er sang, glæde, masser af speciel effects. Borgen revner!  Kulisserne kan indtages og igen er det meget gennemført, der er møbler, tøj, senge, fangekælder, bestik og krus.  Efter forestillingerne er der også røvere ; )




Jeg er slet ikke færdig med Sverige kan jeg mærke. Jeg vil gerne tilbage og tage en dukkert i en sø. Spise Kanelbullar og gå amok i et svensk supermarked. De har så stort et udvalg på hylderne sammenlignet med butikkerne i min by.  Synes også at ordet hushållsost er genialt.
På gensyn Sverige : ) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...