tirsdag den 11. april 2017

Musikken jeg hørte





Året er 1986. Jeg har været 10 år.  På tysk tv har mig og mine veninder set A-ha.  Videoen til Take on me var bare fuldstændig fantastisk.  Et catchy riff fra et norsk synth-pop band.  Jep, det var før SKAM.  Men A - ha trak altså også en del opmærksomhed til Norge.
Bagefter blev diverse Bravo blade (også på tysk) gennempløjet for plakater.
Det var især Magne Furuholmen, der var min favorit.

Her i voksenlivet, er jeg dog blevet noget info rigere om det norske band.  De er jo idag nogle herrer der aldersmæssigt befinder sig i midt/slut af 50´erne.  What!  Har nok en tanke eller to, om hvordan Morten Harket holder sig så godt.  Ifølge google er han far til 5.

Selvom det især er ham man kobler med A- ha qua hans stemme, var det Pål Waaktaar som skrev stort set det meste af deres musik. Og en væsentlig årsag til at de første gang opløste bandet. Pål tjente en del flere penge end de andre medlemmer.
Siden har de jo været gendannet af flere omgange. Morten Harket har meget velfortjent, vundet priser for sin sangstemme, som bestemt er sprød og meget behagelig at lytte til.
Magne Furuholmen  som især var min favorit dengang, er multikunstner og udstiller flere steder, oftest i Oslo.


PÅ deres officielle hjemmeside ligger en tilgængelig biografi  The Story so far - skrevet i
der er lidt viden at hente, hvis du ligesom jeg har sunget med på norske popmelodier.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...