mandag den 27. februar 2017

Miljøvenlig hverdag.


Det fylder mere og mere for mig, at tænke miljøvenligt i hverdagen.  Jeg er bestemt ikke så gennemført at der ikke findes plastik i mit hjem eller udelukkende økologiske produkter.
Jeg reprænsenter nok blot gennemsnittet af en midt imellem type, som også glemmer stofposen i supermarkedet. Nu er jeg så begyndt at bærer varerne i hånden :  D


1) Indkøbsnet eller andet genanvendeligt er klart et sted det er nemt at sætte ind.
    Vi brugte mest alle poserne til skraldeposer, hvilket til gengæld kan mærkes. Og her undrer jeg      mig, for synes ærligt talt det er lidt ulækker at skulle sætte en stofpose i skraldespanden eller en af             papir.
    Selvom vi sortere plast, papir og andet emballage fra har vi stadig affald, der gerne skal ud i den         store affaldsspand.
   Gode tips modtages gerne.

2) Jeg vasker vores tøj ved lave grader.  30 grader.Har hørt flere og flere steder, at  det ikke kun er de      høje temperaturer der vasker tøjet rent.
     Vi er 5 mennesker på matriklen og vi har en del vasketøj.  Som jeg ofte tører ude i den friske luft.
     Ejer ikke en tørretumbler - også selvom jeg/vi er udfordret her i vintermånederne.

3) Jeg prøver at erstatte engangsting med noget der kan genanvendes.
    Engangsklude er ved at blive erstattet af hæklede og strikkede klude.
    Vi bruger madkasser, både store og små - istedet for fryseposer og sølvpapir.

 
4) Lange bade under en rindende bruser, er et no go. Prøv at lære det til teenagere. Synes alligevel det     smitter af. Altså hvad vi gør. Ikke hvad vi siger.


5) At genbruge ting er en vinder på listen.  Som fx disse havestole og et bord , der fulgte med huset. Ja, de trænger til en kærlig hånd men når det er gjort er de klar til et nyt haveliv.  Vi tænker nok ikke så meget over, at det også tærer på ressourcerne hver gang der produceres nyt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...