fredag den 19. februar 2016

At ønske hudproblemer hen hvor peberet gror


Ansigtet er enormt vigtigt for os. Vore visitkort, helt uden at vi behøves at sige et ord.
Midt i 30 ´erne fik jeg problemer med rødmen. Har aldrig haft det sådan før.  Kan ikke kigge på et glas rødvin uden at hele ansigtet svulmer. Bliver jeg stresset eksplodere rødmen nærmest. Helt uden for min kontrol og det er enormt hæmmende, da det visuelt jo kan ligne at jeg fx har svært ved at sige noget i større forsamlinger.
Det viste sig at have et navn : Rosacea.

Er siden blevet klogere på hvad jeg kan gøre for at mindske udslet. Håber dog stadig det en dag forsvinder. Som i bliver borte.
Undgå rødvin og stærk krydret mad.
Undgå kaffe  ( Der er jeg altså ikke helt - men har heldigvis altid været glad for te. Chai te er desværre også et no go)
Undgå for meget sol i ansigtet - den er svær. Kan godt lide at være ude når solen skinner og ansigtet er altid frit, uanset årstid.


Hudplejeprodukter.  Og her er det altså ikke overdreven brug af parfumerede cremer gennem mit liv, der er årsagen til problemet. Tværtimod. Jeg har næsten aldrig brugt make up.  Mest mascara og eyeliner, lip gloss og i den dur.


Det ser ud til at jeg har fundet en åbning og nogle gode venner : )
Denne moisturizer fra La Roche- Posay er blevet en god, god ven.
Ligesom mineral foundation fa Tromborg kan være med til at holde mig anti rød gennem en aften.


Jeg har prøvet andre mærker men ikke helt fundet noget der hjalp. Er ret glad for hudprodukterne fra Rudolph Care men de er bedst til min krop. Af uvisse årsager bliver det rødlige udslæt værre, når jeg bruger Facial Mist.
Jeg har også fået meget skrappe cremer på recept fra lægen - men dem har jeg helt lagt på hylden, da hver påførelse medførte smerte og svie.
Selvom det er grænseoverskridende vil jeg dele et klassisk før og efter foto.

Før / Efter




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...