fredag den 24. oktober 2014

Et strejf af grønt





Her er flyttet lidt grønne stueplanter ind over de sidste par måneder. Det med at have planter i vindueskarmen/ stuen er en gammel tradition. En tur igennem et kvarteret viser mange fine af slagsen i vinduerne. Og manglen på samme kan let signalere et ubeboet rum. For mig er plnater og blomster med til at skabe hygge. Og så har jeg lige hørt at planter indendørs er godt for indeklimaet win-win. 
Under et besøg i botanisk have i Århus, for nogle år siden læste jeg en lille fortælling, hvor der stod at bag mange af de planter vi har i vores stue i dag, gemmer sig en rejse, hvor en botaniker har været ude i verden og opdaget den. 
Som mange andre i blogland og boligblade er jeg faldet for en Fingerfilodendron, som kommer fra mellemamerika og på planteskolen hedder Monstera Deliciosa.  Den kan overleve mange år i en stue men er især følsom for træk. Den kan klare sig i indirekte lys - så får den bare færre flige/ fingre i bladene : ) 
Og den fine lille Pilea kommer fra Kina, som er rejst til Skandinavien med en norsk missionær på flugt.En meget livskraftig stueplante som ikke kan lide direkte sol. 
Har googlet wikipedia for at finde lidt info om mine nye grønne bofæller. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...