onsdag den 15. januar 2014

En haveejers bekendelser: Januar i haven.





Det milde vejr har gjort at der trods årstiden er blevet brugt nogle timer i haven. Æbletræet har fået lidt hjælp til at hælde den rigtige vej. Og en gammel enebær har måtte lade livet for at gøre plads til et japansk kirsebærtræ, som skal plantes til foråret. Ved jorden dukker små gule erantis knopper frem. I år skal det lille drivhus, som overlevede den store træfældning også tages i brug. Vi fandt ud af, at det gav de skønneste vindruer sidste efterår. Vindueranken skal selvfølgelig blive. Den er blevet beskåret og Anders skal lige fikse nogle ruder som er blevet knust.
Det er på alle måder en have nybegynder der skriver disse ord. Sidste år lod vi alt komme op og fulgte med i hvad der skete i haven.  En have med mange staudebed - men aner ikke hvad de hedder. Noget af det jeg synes var flot, viste sig at være ukrudt. Noget som var smukt, viste sig at være rigtig giftigt. Kan se fordelen ved stauder fordi de meget passer sig selv.  For har egentlig ikke vild lyst til at luge ukrudt hver gang jeg har lidt timer til overs. Så jeg soler mig i at mindsten synes jeg er et haveorakel, fordi jeg ved hvor man må grave og ikke grave. Hun ved ikke bedre endnu. Håber at 2014 bliver året hvor havelivets magi fanger mig ind. Allerhelst vil jeg mest ligge/sidde derude og nyde. Men der fulgte ikke en gartner i grønt med,  SÅ hvis der skal være noget at nyde, må jeg tage havehandskerne på og gøre haven til et sted som er rart at være. Der må findes andre som mig, hvor have ikke har været kærlighed ved første blik. Vi skal vist lige lære hinanden at kende. Glæder mig ihvertfald til at se det lille æbletræ blomstre igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...