søndag den 5. januar 2014

1813 + Give Away



Ved langt de fleste henvendelse på en skadestue er det ofte en sygeplejerske du møder først, som herefter finder en læge. Det er også primært sygeplejersker som du får i røret hvis du ringer  1813.  Et nummer som i Region Hovedstaden fra 1. januar har erstattet lægevagten. 
Men mange forældre er slet ikke klar over, at man nu ikke længere bare kan møde op på skadestuen.
For det er ikke altid nemt at tænke klart, når vi selv eller vores familie bliver syge eller kommer til skade. Det er sygeplejerske uddannet til. Eller er det bedre at holde den let forbrændte finger under den kolde hane i et stykke tid?

Hvis sygeplejerskerne vurderer, at borgeren har behov for behandling på en akutmodtagelse, akutklinik eller psykiatrisk akutmodtagelse, kan de fortælle, hvor der er kortest ventetid, så borgeren kan komme hurtigere til og undgå lange ventetider ved f.eks. at køre et andet sted hen end det nærmeste hospital.
De kan også melde patienten på akutmodtagelsen eller akutklinikken, så personalet ved, at patienten er på vej, og hvad det drejer sig om.
Hvis der kræves lægelig vurdering stilles der videre til en læge. 
 Akuttelefonen er åben døgnet rundt på 1813
Ved livstruende sygdom og ulykke er det fortsat 112 der skal ringes til. 


Jeg har fået lov at forære  førstehjælpsudstyr, doktortaske og ambulance til en heldig fast læser. Alt du skal gøre er at lægge en kommentar. Jeg trækker en vinder den 8. januar 

Der har været en del usikkerhed om dette. At det ikke er en læge man får i røret men en sygeplejerske. Da det er indenfor min branche, vil jeg gerne være med til at brede budskabet og håbe at der ikke vil være tvivl om at kompetencerne er i orden, hos de sygeplejerske der svarer opkald på 1813.
Kan godt se i medierne at især den lange ventetid her i starten får en hård medfart. Husker nu altså også at have både nr. 20 og 14 i køen til lægevagten. Jeg ved at der fra sygeplejerskes side er meldt ud, at ønsket er at ordningen fungere. Skulle de vise sig at det er kvalitativt dårligt for borgerne, vil sygeplejerskene ikke være med mere.

Indlægget er sponsoreret og min grund for at gøre opmærksom, står i teksten. 

25 kommentarer:

  1. Sikke et fint sæt man kan vinde, jeg må prøve at se om jeg er heldig

    SvarSlet
  2. Spændende give away. Min nevø på 2 år vil elske ambulancen, og jeg kunne godt bruge et førstehjælps-kit :-) Hav en dejlig dag.
    Smil fra Lene (lfknirke@hotmail.com)

    SvarSlet
  3. Jeg er med :)

    charlottehansen83@hotmail.com

    SvarSlet
  4. x fingre for at min lille alma skal lege :)
    marianne.lykke@gmail.com

    SvarSlet
  5. Vi kunne godt bruge en førstehjælpskasse herhjemme med 4 aktive drenge :)
    marialundpedersen@gmail.com

    SvarSlet
  6. Lige hvad jeg mangler.
    lki@lobe.dk

    SvarSlet
  7. Det kræver helt klart omstilling, den nye indgang.

    SvarSlet
  8. Sådan et sæt vil jeg sørme gerne vinde!
    Vi har ikke sådan et kit. -og min niece har lige alderen til legesættet. Er sikker på at jeg ville få ekstra point i bogen hvis jeg troppede op med sådan en kuffert og bil ;-)
    Jeg krydser fingre og håber på lidt held :-)
    Hav en skøn søndag aften
    Hilsen Frk. Hansen

    SvarSlet
  9. Virkelig brugbar præmie - med 4 børn i huset er der jævnligt skrammer, som skal lappes sammen ;-)

    Pia Damgaard
    Piaogjan@hotmail.com

    SvarSlet
  10. Super fint sæt. Det passer godt til herhjemme med tre vildbasser <3

    Venligst
    Anette Frandsen
    anette@aarup-frandsen.dk

    SvarSlet
  11. Jeg er med.

    tagelaursenpiaeriksen@gmail.com

    SvarSlet
  12. Jeg har heldigvis ikke haft behov for at benytte AKUT telefonen endnu, men med 3 børn under tre, en på 10 og en på 14 her i huset, så er et førstehjælpskit helt sikkert på sin plads her i huset, og jeg håber, at jeg bliver den heldige!

    Endvidere fylder mine tvillinger 3 d. 21/1, og da de på det seneste har leget meget læge, er et lægesæt netop det, jeg havde tænkt mig, at de skulle have i fødselsdagsgave:-)

    Din give away er derfor lige øjet og jeg krydser alt, hvad der krydses kan:-)

    Bedste hilsner og ønsket om et godt nytår /Mathilde
    mathildemoemoeldrup@gmail.com

    SvarSlet
  13. Kunne godt bruge en førstehjælps kasse ;-)

    SvarSlet
  14. Håber jeg er den heldige :-)

    SvarSlet
  15. Den ville blive værdsat herhjemme.
    Som mor til 6 børn er der evig og altid en der kommer til skade. Især blandt de 3 yngste der alle er drenge er plaster en fast hverdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Skindbjerg.olsen@hotmail.com

      Slet
  16. Smider et lod - og håber 1813 kommer til at virke efter lidt startvanskeligheder
    asidor@gmail.com

    SvarSlet
  17. Krydser fingre
    Lis - svalen7900@live.com

    SvarSlet
  18. ja alt man kan gøre er at krysse fingrer

    pernillesg@gmail.com

    SvarSlet
  19. Hvor er det et fint sæt og vil være en god anledning til at snakke med min søn om læger, skadestuer og hvornår vi ringer hvad :-) trineborup@stofanet.dk

    SvarSlet
  20. Med små børn i huset kan man altid bruge en førstehjælpskasse :)

    Mvh
    Monica
    volcanokitten@outlook.com

    SvarSlet
  21. Rigtig god ide!
    Skal vi følges?
    Kig gerne forbi:
    // valentinaniewandt.blogspot.dk/

    SvarSlet
  22. Sød give away der dækker hele familien ;)

    -Anette
    gruzlie(a)hotmail(dot)com
    Anettesuniversdk.blogspot.dk

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...