søndag den 13. oktober 2013

Den farlige dreng


Jeg har hørt om forfatteren til denne bog, gennem mit arbejde på en psykiatrisk afdeling. Han er nemlig psykiater. Boris Cyrulnik hedder han.
Og interesserer man sig lidt for hvad der gemmer sig af forsvarsmekanismer hos mennesket - en spændende èn af slagsen. For hvorfor er nogle mennesker beriget med en større psykisk modstandskraft end andre og hvad sker der når mennesker kommer sig efter et traume. Jeg synes det er spændende viden.
Selv siger han om bogen her, som blev til en biografi, at det havde han ikke forestillet sig. Jeg kan kun sige god læselyst. For bogen er ikke kun en selvbiografi - den besvarer også nogle af tingene om modstandskraft. Hvordan nogle overlever de utroligste ting.

En lille teaser
40 års tavshed.  Det betyder ikke 40 år uden indre dialog. Jeg fortalte ofte min historie til mig selv, men jeg fortalte den ikke til andre. Jeg ville gerne have talt om den. Jeg hentydede til den, jeg genkaldte fortidens begivenheder, men hver gang jeg lod et brudstykke af en erindring slippe ud, fik andre menneskers forbløffede, tvivlende eller ulykkeshungrende reaktioner mig til at blive tavs. For så føler man sig bedre tilpas ved at tie. Jeg ville så gerne have talt om det, men var det muligt bare at tale om det?

Hilsen fra læsefidusen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...