onsdag den 18. september 2013

Forandringer og måder at tackle dem på.



September måned har været præget af en lille tænkepause samt en beslutning der krævede lidt mere end blot ja eller nej.  Siden jeg blev sygemeldt for snart 3 år siden på grund af en arbejdsskade har jeg brugt tons af ressourcer på at finde mig til rette med et job igen. Vil ikke klynke men set i bakspejlet er arbejdsmarkedet i Danmark opbygget lidt konservativt.  Den rigtige uddannelse, den rigtige alder og alle mulige andre klassiske faktorer vægter utrolig højt derude hos arbejdsgiverne.
Muligheden for at tage en helt anden uddannelse er lagt på hylden, da der var for mange ender som ikke kunne nå sammen.  Tænk sig nu er der gået næsten 3 år og jeg har ikke været kræsen. Har afsøgt muligheder og været vikar snart mange steder. Det tærer på nogle andre ressourcer at være vikar. Især over sådan en lang periode.

Så da oplevelsen af, at en større kløft mellem det jeg brugte tid på og det som betød noget for mig bare voksede, gjorde at jeg tog fat i mig selv. Mit job på en psykiatrisk afdeling har klart givet det mest positive med på rejsen. Tændt for min motivation, givet mulighed for at arbejde mere kognitivt og med mindfullness. Der var heller ikke de tunge løft som jeg efter skaden ikke kan varetage. Skønne kollegaer!
Men der var ansættelsesstop. Siden december sidste år har jeg arbejdet 2 steder. Holder sjældent ferie, nårr min familie har det og at være vikar flere steder har givet mange vagter og weekendvagter. På et tidspunkt var jeg oppe på 5 weekender i træk. Alt for meget! Og jeg ved at der ikke kommer nogle og siger tak hvis man ikke magter mere.
Mit fokus var meget på at vende tilbage til psykiatrien - men de faste stillinger lod vente på sig.
Så blev der en mulighed for at jeg kunne prøve en ny gren af mit fag. En mere administrativ måde at være sygeplejerske på samt at bruge min vejlederuddannelse for sygeplejestuderende. Og her kan jeg have fri hver weekend.

Tvivlen kom alligevel snigende for samtidig/nu blev der en fast stilling ledig - dog som fast nattevagt.  Hvad var så hintet, at gå efter det jeg hele tiden havde søgt, selvom jeg synes det er tortur kun at arbejde om natten? Eller vælge den hidtil ukendte mulighed, som klart vil give harmonere bedre med mine ønsker om at bruge mere tid med mine børn (inden de er flyttet hjemmefra), at få tid til mine fritidsinteresser og se mine venner.

Jeg har valgt det sidste. Træder lidt ud af min tryghedszone igen. I hvert fald når det gælder kollegaer. Skal lære nye mennesker at kende. Nyt stof. Til gengæld for jeg en større balance mellem familie og job. Fordi jeg har været lidt væk. Både fysisk men også ved ikke at være nærværende sådan en dag efter en travl nat, hvor kroppen bare ønsker ro og man kommer til at stirre lidt for længe på et tomt punkt.
Ansvaret for at finde den balance ligger jo i sidste ende hos mig selv.

Kender I også tvivlen? Og bruger i pejlemærker til at guide jer på vej i livet? Lad mig det gerne vide.





2 kommentarer:

  1. Jeg kender alt for godt tvivlen. De sidste 7 år har jeg været i flexjob systemet, dog kun 18 måneder i arbejde. Nu har jeg så fået muligheden for revalidering men det betyder så også at hvis jeg siger ja til det vælger jeg flexjob muligheden fra.... det er ikke altid nemt at vælge.
    Håber at du bliver glad for dit valg :)

    SvarSlet
  2. Allerførst stort tillykke med dit nye job Sine!! Jeg er virkelig glad på dine vegne. Sikke et interessant indlæg. Jeg tænker ikke, at det ene valg her udelukker det andet. Der bliver da sikkert en mulighed for at vende tilbage til psykiatrien, når det passer bedre ind i dit liv. Der er jo altid brug for dygtige mennesker dernede! Men hold da op, det er svære valg, du har stået overfor. Skal man følge det man brænder for, eller skal man tage et mere fornuftspræget valg måske, fordi det passer bedre ind der, hvor man er i livet ligenu. Og ja, man har selv ansvaret for at finde balancen, desværre har man nogle gange bare ikke muligheden, men det har du heldigvis haft nu. Det bliver spændende med helt nye erfaringer og jeg vil glæde mig til at høre mere.
    Mange tanker herfra :-)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...