torsdag den 20. december 2012

Juletanker.





Julen kan være fyldt med modstridende følelser. Glæde og savn. Gaver og tab.  Alle finder ud af det, før eller siden. Hører så mange gange i december, at nogle mennesker ønsker at alt er, som det plejer.
Det er det bare sjældent og underligt at så mange sætter sin lid til uforanderlighed, når det gælder julen. Det kan være stressende, hvis man har høje forventninger om at nå en hel masse. Hvis man stiler efter den perfekte jul, så skal der så lidt til at slå skår i det perfekte.
Mine 2 ældste børn er skilsmissebørn og med den beslutning vidste jeg, at der ville blive juleaftener uden dem. Og det er et savn. Et savn jeg har lært at leve med.
I år er de hos mig og vi skal holde julen hos min mor, som jeg faktisk ikke har holdt jul med de sidste 4 år - så glæder mig. For A bliver det første jul uden sine egen forældre - det er et andet savn. Glæde / Savn.
Jeg glæder mig til at se, deres ansigter når de får deres gaver. At jeg kan følge med i deres forventnings glæde. I takt med antallet af børn, er gaverne til mig selv blevet mindre. Det er faktisk ok!  Nu. For jo og ja jeg syntes det var lidt øv i starten. Altså lige fraset de år, hvor jeg pakkede børnenes gaver ud. Der var det spændende. I år har jeg lavet en gave til mig selv, har endelig fået gjort samlingen af håndaftryk fra mine børn komplet. Alle har de været 3 år - det startede i 2003 med Jeppe og i dag har jeg fået Evas med i samlingen.

                                                                         


1 kommentar:

  1. Jeg kender det! Det er svært og for mig bliver det ikke jul rigtigt uden min søn. Men jeg har som du lært, at sådan er det bare. Og det er jo faktisk rart at sove længe ;)
    Håber I får et brag af en fest!

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...